Checklas Banner

Sıkça Sorulan Sorular

Sıkça Sorulan Sorular

Lastiğin üzerindeki yazıların anlamı nedir?

Lastikle ilgili bilgilerin tamamı lastik yanağı adı verilen yan yüzeyinde bulunmaktadır. Lastik özelliklerinden birçoğunun adı ve sembolü lastik üreticileri tarafından belirlenen ve markaya göre değişiklik gösterebilen etiketlerle ifade edilmektedir. Taban Genişliği: Lastiğin yola temas ettiği taban yüzeyinin mm cinsinden ölçüsüdür. Kesit Oranı: Lastiğin yanak genişlik ölçüsünün lastik taban genişliğine oranıdır. Örneğin 205/55R16 bir lastiğin taban genişliği 205 mm, kesit oranı %55’tir. Bu lastiğin yanak genişliği 112,75 mm’dir. Jant Çapı: Lastiğin üzerine monte edildiği jantın çapının inç cinsinden ölçüsüdür. Hız Endeksi: Lastik hız endeksi, lastiğin çıkabileceği maksimum hızı ifade eder. Örneğin “T” hız endeksine sahip bir lastiğin güvenle çıkabileceği maksimum hız 190 km/s’dir. Yük Endeksi: Lastik yük endeksi (LI), bir lastiğin taşıyabileceği maksimum yükü ifade eder. Örneğin “90” yük endeksine sahip bir lastiğin güvenle taşıyabileceği maksimum yük 600 kg’dır. Dolayısıyla 4 adet 90 yük endeksine sahip lastik kullanan bir aracın taşıdığı yük ile birlikte ağırlığının 2.400 kg’ı geçmemesi gerekir. DOT: Lastiğin üretim tarihinin hafta ve yıl olarak belirtildiği 4 haneli rakamlardan oluşan kodlamadır. Örneğin “5214” olarak belirtilen bir DOT lastiğin 2014 yılının 52. haftasında üretildiğini ifade eder.

Lastik alırken nelere dikkat etmeliyim?

Lastik satın alırken aracınızın üzerinden çıkan orijinal ekipmanla aynı ebat, aynı hız ve yük endeksine sahip bir lastik alınmasına özen gösterilmelidir. Aracınızın orijinal ekipman lastiklerine göre seçim yapmak için “Araca Göre Arama” uygulamasından faydalanabilir, ilgilendiğiniz lastiğin ebat, hız ve yük endeksi bilgileri için ürün detaylarını inceleyebilirsiniz.

Mevsim lastikleri tipleri nelerdir?

Yaz lastikleri, yüksek sıcaklıklara dayanıklı hammadde karışımı sayesinde, yüksek sıcaklıklarda sertliğini korur. Böylelikle yüksek hızlarda aşınma azalır. Yuvarlanma direnci düşük olduğu için yakıt verimliliği yüksek ve ıslak zeminde kavrama özelliği yüksek lastiklerdir. Kış lastiklerinin hammadde karışımları ise düşük sıcaklıklarda aşırı sertleşmeyi engelleyecek şekilde hazırlanmıştır. Ek olarak diş derinliğinin fazla olması, karlı zeminde yol tutuşunu artırır. Dört mevsim lastiklerinin hammadde karışımı, yaz lastiklerinin yüksek sıcaklıkta sertliğini koruyan yapısı ile kış lastiklerinin soğukta yumuşaklığını koruyan yapısı arasında bir noktada kalacak şekilde hazırlanmıştır. Desen tasarımları genellikle su tahliyesini artıracak şekilde yapılmıştır. Dört mevsim lastikleri, kış lastiklerine kıyasla, yaz lastiklerine daha yakındır. Bununla birlikte yaz lastiklerine göre daha hızlı aşınır ve yakıt tüketimini bir miktar artırırlar. Dört mevsim lastikler, kış mevsiminde hava sıcaklığının 7°C’nin altına düşmediği ve kar yağışı olmayan bölgeler için önerilmektedirler.

Lastik ebadımı nasıl değiştirebilirim?

Lastik, motordan gelen gücün, aktarım organları üzerinden geçerek yola aktarıldığı son parçadır. Otomobiller tasarlanırken lastik ebadı seçimi aracın kullanım özelliklerine göre belirlenmektedir. Lastik ebadı değiştirildiğinde yapılan değişikliğe bağlı olarak, motora binen yük, yakıt tüketimi ve aynı motor devrinde yola aktarılan güç miktarlarında değişiklik olur. %3 den daha büyük veya daha küçük ebatlardaki ölçüleri yakıt tüketimi, yol tutuş ve fren mesafesi güvenliği açısından tavsiye edilmemekte, lastik ebatlarında değişiklik yapılmaması ve orijinal lastik ebatlarının kullanılması tavsiye edilmektedir.

Yeni lastikler öne mi yoksa arkaya mı takılır?

Seyir güvenliği için, tüm lastiklerin yol tutuşu ve fren mesafelerinin birbirine yakın olması açısından lastiklerin dördünün tek seferde değiştirilmesi önerilmektedir. Olası bir sebepten ötürü yalnızca iki lastik değiştirilmesi gerektiğinde, ön lastiklerde olası bir sorunda direksiyon hâkimiyeti ile aracın kontrol altına alınma imkânı daha yüksek olduğu için, yeni lastiklerin arkaya takılması önerilmektedir.

Kış lastiği takılı araçların kar zinciri bulundurmaları gerekli midir?

Karayolu Trafik Kanunu ve ilgili Karayolu Trafik Yönetmeliği gereğince; Kar Zinciri bulundurma zorunluluğu Yaz veya Kış Lastiği takmış, 4X4’ler dahil, tüm araçlar için geçerlidir.

Kış lastiği 12 ay boyunca kullanılır mı?

Kış lastiğinin 12 ay kullanılmasına karşı herhangi bir trafik mevzuatı bulunmamakla birlikte, seyir güvenliği ve lastik ömrü açısından kış lastiklerinin yalnızca kış koşullarında kullanılması tavsiye edilmektedir. Kış lastiklerinin yaz koşullarında, aşırı yumuşaması ve / veya yüksek diş derinliğine sahip yoğun oluklu desene sahip olması sebebiyle fren mesafesi 3 m’ye kadar artabilmektedir. Ek olarak kış lastiklerinin yaz koşullarında kullanımı lastiğin aşınmasını artırırken ömrünü azaltmakta ve yakıt tüketimi artırmaktadır.

Lastiklerin ideal hava basıncı ne olmalıdır?

Lastiğinizin hava basıncı, aracınızın üreticisi tarafından belirlenmekte olup, aracınızın kullanım kılavuzunda, torpido gözünde, yakıt kapağının iç yüzünde veya şoför kapısının iç yüzeyindeki etiketlerde belirtilmektedir.

Lastiklere eksik ya da fazla hava basılmasının zararı var mıdır?

Seyir güvenliği, lastik ömrü ve yakıt verimliliği açısından lastiklerin doğru hava basıncını koruması önem arz etmektedir. Lastiğin olması gerekenden düşük hava basıncına sahip olması durumunda, lastiğin yola temas eden yüzeyi olması gerekenden daha fazla genişler. Bu durum lastiğin tabanının yan kısımlarının normalden daha hızlı aşınmasına sebep olur, yuvarlanma direnci dolayısıyla yakıt tüketimi artar, yol tutuşu azalır, fren mesafesi artar. Yüksek hava basıncında ise lastiğin yola temas eden taban yüzeyi daralır, orta yüzeyin hızlı aşınmasına yol açar, yol tutuşu ve fren mesafesi azalır.
 Lastik hava basıncı sezon, yol tipi ve kullanım alışkanlıklarına göre belirli periyotlarda kontrol edilmelidir. Lastik hava basıncının uzun süreler aynı seviyede kalması için hava yerine nitrojen gazı kullanılması tercih edilebilir.

Lastik şişirirken hava yerine nitrojen gazı kullanmanın farkları nelerdir?

Lastikler standart olarak basınçlı hava ile şişirilirler. Hava içerisinde %78 oranında nitrojen %21 oranında oksijen bulundurur. Oksijen sıcaklık ve basınç farkları dolayısıyla oksitlenme, nemlenme, genleşme vb. değişimler geçirir. Lastik hava basıncının olması gereken seviyeden farklılaşması, lastik ömrünü azaltır, yakıt tüketimini artırır, yol tutuşunu ve sürüş güvenliğini olumsuz etkiler. Bu sebepten ötürü lastik hava basıncının düzenli periyotlarla kontrol edilmesi ve eksilen havanın tamamlanması gerekir. Lastik şişirirken hava yerine nitrojen gazı kullanılması durumunda ise lastik çok daha uzun süre ilk şişirme anındaki koşullarını korur. Lastiğin basıncı aynı kalır, sıcak ve soğuk havadan etkilenmez, uzun süreler boyunca lastik basıncı kontrolü gerekmez. Lastiklerinizde nitrojen gazı kullanmanın başlıca faydaları şunlardır: Lastik basıncı korunduğu için aşınma azalır, lastik ömrü yaklaşık %30 oranında artar.Nitrojen gazı daha hafif olduğundan ve lastikteki ısınma azalması sonucu yuvarlanma direncinin azalması sebebiyle yakıt tasarrufu yaklaşık %2 oranında artar.Sezonsal ve düzenli bakım ihtiyacı azalır.Lastik patlaması durumunda, lastiğin sönmesi hava ile şişirilmiş lastiklere göre 3 kat daha uzun sürer.

Lastik bakımı ne zaman yapılmalıdır?

Seyir güvenliği için lastik hava basıncının her ay, lastik diş derinliğinin her 10.000 km’de bir kontrol edilmesi tavsiye edilmektedir. Hava yerine nitrojen gazı ile dolum yapılarak, hava basıncı kontrolü sıklığı azaltılabilir. Yaz ve kış mevsim geçişleri öncesinde lastiklerinizin genel durumunu kontrol ederek, mevsime uygun (yaz / kış) ve diş derinliği 3 mm’nin üzerinde lastikler kullanılması temin edilmelidir.

Lastiklere ne sıklıkla rot ve balans ayarı yapılmalıdır?

Lastiklerinizi değiştirdiğinizde, balans, rot ayarı yapılmalıdır. Ayrıca her 10.000 km'de bir rutin olarak rot-balans ayarı yaptırılması tavsiye edilir. Düzenli bakıma ek olarak, kullanım alışkanlıkları ve kullanılan yola bağlı olmak üzere, direksiyon titreşimi arttığı veya araç seyir halindeyken sağ veya sola doğru yönelme yaptığında rot ayarı yaptırılması gerekir.

Lastik tamirinde nasıl yama yapılır?

Lastik tamirinde sıkça kullanılabilen fitil yamalar lastikte balans ayarına etki etmekte, hava kaçışına sebep olabilmekte, seyir halinde lastiğin aniden inmesi riski oluşturmaktadır. Güvenli seyir için, lastik üreticileri, lastik tamirinde mantar yamaların kullanımını tavsiye etmektedir.

Yanaktan patlayan lastiğe yama yapılır mı?

Seyir güvenliği açısından, lastiğin “yanak” adı verilen yan yüzeyinden aldığı hasar ve yarıkların tamir edilmesi önerilmemektedir.

Uzun süreli park halinde lastiklere müdahale edilir mi?

İki haftadan uzun süre park halinde kalacak araçlarda, lastiğin sürekli aynı yüzeyinin yere temas etmesinden dolayı, aşınması hatta içindeki tellerin kırılması söz konusu olabilir. Bu gibi durumların önüne geçmek için uzun süre park halinde bekletilecek araçlarda lastiğin hava basıncının bir miktar fazla basılması ya da nitrojen gazı ile dolum yapılması önerilmektedir.

Lastik, diş derinliği en son kaç milimetredeyken değiştirilmelidir?

Seyir güvenliği açısından diş derinliği 3 mm’nin altına inen lastiklerin değiştirilmesi önerilmektedir. Diş derinliğinin 1,6 mm’nin altına inmesi lastik için tehlikeli bir durumdur. Diş derinliği 1,6 mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal güvenliği bakımından tehlikedir. Ayrıca kanunen de yasaktır ve cezası trafikten men edilmedir.

Lastiklerin ömrü ne kadardır?

Lastiğin raf ömrü doğru saklama koşullarında üzerinde bulunan üretim tarihinden (DOT) itibaren 10 yıldır. Lastiğin kullanım ömrü ise, kullanıcı alışkanlıklarına, kullanıldığı yolların kalitesine ve lastiğin üretim özelliklerine uygun (yaz - kış, maksimum hız, maksimum yük vb.) kullanımına bağlı olarak 40.000 - 50.000 km arasındadır.

Lastiğe kilometre garantisi verilebilir mi?

Lastiğin ömrü en az üretici kadar, araç sahibi kullanıcının davranışlarına bağlı olduğundan üreticiler tarafından kilometre garantisi verilmemektedir. Lastiğinizin ömrünü uzatmak için lastik hava basıncının her ay, lastik diş derinliğinin her 10.000 km’de bir kontrol edilmesi tavsiye edilmektedir. Hava yerine nitrojen gazı ile dolum yapılarak, hava basıncı kontrolü sıklığı azaltılabilir.

Satın aldığım lastikleri nasıl montaj yaptırabilirim?

Montaj noktalarımızı ürün alımlarında seçebilirsiniz. Tüm montaj noktalarımızda fiyat ve kalite politikası aynıdır. Seçtiğiniz montaj noktası otomatik olarak teslimat adresi olarak kaydedilir, dilediğiniz zaman değiştirebilirsiniz. Sipariş ettiğiniz lastikler ücretsiz kargo ile doğrudan montaj noktasına teslim edilir. Siparişinizi verdikten sonra montaj noktasını arayarak veya sitemizden online randevu oluşturarak size en uygun zaman için randevu alabilirsiniz. Montaj noktalarından aldığınız tüm hizmetlerin ödemesi montaj noktasında yapılır. Dilerseniz seçtiğiniz montaj noktasından Nitrojen Gazı Dolumu, Rot Ayarı, Lastik Depolama gibi ek hizmetler de alabilirsiniz.

Checklas Montaj Noktalarına nasıl ulaşabilirim?

Web sitemizde “iletişim” sekmesine girerek Bayiler kısmında size en yakın montaj noktalarını görebilir veya siparişiniz sırasında sepetinize “değişim hizmeti” ekleyerek ilgili noktalarımızı seçebilirsiniz.